• Medřičské listy
  • Zprávy
  • Rozsáhlá oprava dálnice začne již v březnu. Bude rozšířen most a postavena nová protihluková bariéra

Rozsáhlá oprava dálnice začne již v březnu. Bude rozšířen most a postavena nová protihluková bariéra

dalnicni most_na_sirkuOprava dálnice exit 141 západ – 146 východ

O blížící se rozsáhlé modernizaci dálnice D1 ve Velkém Meziříčí, jejíž součástí bude i oprava mostu Vysočina, ale i výstavba protihlukové stěny na Karlově, jsme již informovali v minulém čísle.

O možné krizové situaci, která na řidiče, ale i obyvatele našeho města, čeká, hovořil také nově zvolený starosta města Josef Komínek ve svém proslovu na ustavujícím zasedání zastupitelstva Velkého Meziříčí v úterý 30. října.
V dnešním čísle přinášíme další podrobnosti, které našemu týdeníku sdělil tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.
V současně době probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby, podání nabídek bude ve 12/2018. Předpoklad je, že stavba bude zahájena v 03/2019. Součástí stavby je i protihluková stěna o délce 400 metrů. Stavba navazuje na realizovaný „Úsek 18 Měřín – Velké Meziříčí-západ“. Na konci stavby navazuje na hotový „Úsek 20 Velké Meziříčí-východ – Lhotka“. Připravovaná stavba modernizace měří 5 900 m a je navržena v kategorii D 28/120. Hlavním předmětem prací je jednak rozšíření stávající dálnice a také kompletní rekonstrukce cementobetonového a asfaltového krytu.

Realizace stavby bude prováděna v šesti etapách

V 0. etapě bude provedena oprava vozovky před stavbou, zřízení provizorních přejezdů před a za mostem Vysočina, zahájení přípravných prací na tomto mostě. V 1. etapě bude zbourán nadjezd v km 145,5 při úplné uzavírce.
Ve 2. etapě bude provedena rekonstrukce pravého mostu Vysočina, provizorní rozšíření pravé poloviny vozovky před mostem přes Vysočinu a levé poloviny vozovky za mostem, oprava kanalizace a realizace nadjezdu.
Ve 3. etapě proběhne rekonstrukce levé poloviny vozovky před mostem Vysočina a pravé poloviny vozovky za mostem a dokončovací práce na mostě. Ve 4. etapě proběhne rekonstrukce pravé poloviny vozovky před mostem Vysočina a levé poloviny vozovky za mostem a pak levé poloviny vozovky. A v 5. etapě budou realizovány dokončovací práce ve středním dělícím pásu. Doprava bude po dobu rekonstrukce vedena ve 2+1+1, resp. 2+2 pruzích. Výjimkou je pouze rozšiřování mostu Vysočina, viz níže.
Úprava spočívá v rozšíření o 0,75 metru na vnější strany dálnice tak, aby výsledná šířka zpevnění činila minimálně 11,50 metru v každém jízdním pásu. Výsledná šířka středního dělícího pásu bude 3,50 m. Rozšíření bude provedeno v celé délce úseku kromě přídatných pruhů MÚK Velké Meziříčí-západ a MÚK Velké Meziříčí-východ, přídatných pruhů odpočívky Velké Meziříčí a stoupacího pruhu v km 141,200 – 142,9, které jsou široké 3,5 m a tudíž šířka zpevnění je dostatečná.
V rámci stavby bude rovněž zřízeno pět nových přejezdů středního dělícího pásu, prodloužení přídatných pruhů, modernizaci mostních objektů, úprava odvodnění, inženýrských sítí a dopravního značení, rovněž budou doplněny zpevněné plochy u SOS hlásek. Dále bude opraven povrch větví mimoúrovňové křižovatky Velké Meziříčí-východ a jedné větve křižovatky Velké Meziříčí-západ. Upravena budou také výšková napojení v jednotlivých větvích a dopravní značení v rámci celé křižovatky.

Dálniční most Vysočina bude modernizován též

Součástí stavby D1 modernizace úsek 19 EXIT 141 – EXIT 146 je dálniční most Vysočina. Most Vysočina je nejvýznamnějším objektem stavby, tzn., že práce na tomto mostu budou zahájeny v podstatě od počátku stavby. Výstavba úseku 19 bude trvat 2 stavební sezony – předpoklad zprovoznění hlavní trasy dálnice je v 10/2020. Tyto termíny jsou však závislé na úspěšném dokončení výběru zhotovitele.
Stávající volná šířka mostu Vysočina (šířka mezi svodidly) je 2 x 11,75 m a po modernizaci bude rozšířena na standardní 2 x 12,5 m (prostorové uspořádání, které umožní vedení dopravy dvěma jízdními pruhy pro každý směr na jednom jízdním pásu – jednom mostu). Stávající prostor mezi mosty (cca 1 750 mm) bude zmenšen až na 100 mm. Při modernizaci mostu budou především rozšířeny (navařeny) konzoly stávající spojité ocelové trámové konstrukce mostu směrem do středového zrcadla.
Stavební náklady na úsek 19 předpokládáme cca 1,1 miliardy Kč bez DPH. Z této částky by měla vlastní modernizace mostu Vysočina představovat cca 25 %.
Po většinu modernizace bude most průjezdný v režimu 2 + 2 (standardní vedení dopravy při modernizaci dálnice D1). V průběhu svářečských prací však bude nutné z jednoho mostu vyloučit dopravu (projíždějící doprava vnáší do ocelové konstrukce vibrace – kvalitní sváření v takovýchto podmínkách je vyloučeno). Po toto období bude (maximálně 105 dnů) pro veřejnou dopravu sloužit jen jeden most, který je možné provozovat pouze v režimu 2 + 1. ŘSD si uvědomuje dopravní význam dálnice D1 i komplikace, které může omezení do jednoho pruhu způsobit nejen na vlastní dálnici, ale i ve městě Velké Meziříčí.
Z uvedených důvodu přijalo ŘSD opatření:
▶ Provoz na mostě bude v závislosti na dopravních špičkách 2x v týdnu přestavován z režimu 2 pruhy na Prahu a jeden na Brno, do režimu 2 na Brno a jeden na Prahu.
▶ Před místem zúžení bude instalován plně automatický systém varování před kolonou.
▶ Byl zvolen pro modernizace D1 unikátní systém hodnocení podaných nabídek. Podané nabídky budou hodnoceny 70 % nabídková cena, 10 % nabídnutá záruční doba a 20 % zkrácení doby, po kterou bude most Vysočina provozován v režimu 2 + 1. V rámci tohoto hodnotícího kritéria budou zhotovitelé nabízet, o kolik dnů zkrátí maximální dobu (105 dnů).
Připr. redakce ML,
zdroj: Tisková zpráva ŘSD

dalnicni most_na_vysku

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • ČSŽ zájezd
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru