Strojvedoucí, jemuž ujel pozpátku vlak, byl postaven mimo službu
V minulém týdnu vzrušila veřejnost událost na dráze, kdy jedenáct cestujících zůstalo ve vlaku, který se rozjel bez strojvedoucího.
Ten vystoupil ze soupravy v Martinicích, aby se údajně věnoval opravě, a v tu chvíli se vlak samovolně rozjel a zastavil se až ve Velkém Meziříčí.
Jak uvedly dodatečně dvě cestující, vlak jel dokonce pozpátku. Jejich slova potvrdil tiskový mluvčí drážní inspekce Martin Drápal.
„Osobní vlak (Os 24948) jel z Velkého Meziříčí do Křižanova. Po vzniku mimořádné události se skutečně rozjel ve směru zpět do Velkého Meziříčí,“ uvedl Drápal s tím, že výpravčí po zastavení vlaku zajistil soupravu zarážkami, aby se nerozjela zpět ve směru na Křižanov.
„Při této události nebyl nikdo zraněn a nevznikla žádná hmotná škoda,“ doplnil ještě tiskový mluvčí a dodal, že co se příčin týče, tak šetření Drážní inspekce dosud ukončeno nebylo a předpokládá se, že závěrečná zpráva, kde budou všechny příčiny a okolnosti, bude vydána za několik měsíců. Může to dokonce trvat i více než půl roku.
V jakém stavu vlastně souprava byla, kolik bylo let strojvedoucímu a jestli je ještě v současné době zaměstnancem Českých drah (ČD), eventuálně na jaké pozici nyní pracuje, jsme se zeptali tiskové mluvčí ČD.
„V současné době probíhá vyšetřování mimořádné události, proto nelze sdělovat podrobnosti k tomuto případu. Podle prvotních zjištění je ale velmi pravděpodobné, že příčina byla v individuálním selhání lidského faktoru,“ sdělila tisková mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.
Podle jejích slov byl motorový vůz v technickém stavu v souladu se schváleným typem a udržován dle platných předpisů výrobce a provozovatele, a žádná skutečnost dosavadního šetření mimořádné události tento fakt nerozporuje.
„Jde o moderní vlak typu RS1 společností Stadler Pankow vyráběný v letech 2011 až 2013. Patří tedy mezi nejmladší a nejmodernější vozidla, jaká vůbec v České republice jezdí. Vůz je vybaven několika nezávislými brzdami, z nichž pneumatické brzdy byly ovlivněny nesprávnou činností obsluhy,“ stojí v odpovědi tiskové mluvčí, „k osobě strojvedoucího lze uvést pouze tolik, že jde o zkušeného zaměstnance, který je od mimořádné události postaven mimo službu strojvedoucího a vykonává jinou práci v depu.“
Text: Iva Horká