• Medřičské listy
  • Zprávy
  • Vedoucí osobní asistence: Největší radostí je, když uživatel řekne, že se těší, až zase přijdeme

Vedoucí osobní asistence: Největší radostí je, když uživatel řekne, že se těší, až zase přijdeme

osobni asistence_pavlickova_jaroslavaRozhovor s vedoucí Osobní asistence Mgr. Jaroslavou Pavlíčkovou o poskytovaných službách Charity ZR.

Osobní asistence není v systému sociálních služeb novinkou. Přesto se najdou lidé, kteří o službě nikdy neslyšeli...


Jsme terénní sociální služba. To znamená, že docházíme za uživatelem domů, tedy do jeho přirozeného prostředí. Náplň osobní asistence je široká, v podstatě pomáháme se všemi běžnými věcmi, které uživatel kvůli své nemoci nebo postižení nezvládne sám. Zpravidla to zahrnuje pomoc při úkonech péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, ale také různé aktivizace, drobná pomoc v domácnosti, doprovod apod.
Jaký je průměrný věk uživatelů?
Cílová skupina Osobní asistence je široká. Poskytujeme péči dětem od 3 let, dospělým a seniorům bez omezení věku s dlouhodobým onemocněním nebo zdravotním postižením.
Jaký je aktuální počet uživatelů a pečujících pracovníků?
Nyní máme 51 smluv, ale pravidelně docházíme k 45 uživatelům. Pracovníků v naší službě na všech třech pobočkách je v tuto chvíli 22.
Znáte průměrný časový rozsah vašich návštěv?
Časový interval asistence nemá žádné omezení. Záleží na tom, co uživatel potřebuje a chce, a také na našich kapacitních možnostech. V průměru máme 4 hodiny asistence na jednu návštěvu u jednoho uživatele.
Jste součástí neziskové organizace fungující na území okresu Žďár nad Sázavou. Kde získáváte finance na chod? Podílí se i uživatelé?
I přestože podstatnou část našeho rozpočtu tvoří dotace z Ministerstva, musí se na chodu podílet i sám uživatel, abychom pokryli všechny náklady s péčí spojené. Služba je hrazená podle ceníku (viz www.zdar.charita.cz). Ceny jsou odstupňované, takže delší intervaly jsou o něco levnější a víkendy o něco dražší. K úhradě by měl sloužit příspěvek na péči, s jehož vyřízením můžeme pomoci.
Zmínila jste, že jste službou terénní. Jakou máte působnost?
Službu poskytujeme, jak již bylo zmíněno, na celém území okresu Žďár nad Sázavou. Kvůli praktickému zajištění služby máme pobočky na třech místech, tedy ve Žďáře nad Sázavou, ve Velkém Meziříčí a v Bystřici nad Pernštejnem. Každá pobočka má vlastní tým pracovníků.
Osobní asistent se na nějaký čas vlastně stává i členem rodiny. Přináší to nějaká rizika?
Určitě je to náročná situace pro obě strany. Uživatel a jeho rodina si musí na pracovníky zvyknout a počítat s tím, že částečně narušujeme jejich soukromí. Na druhou stanu se vždy snažíme předem domluvit, co je náplň asistence, do čeho pracovníci zasahují a do čeho ne. Pracujeme na tom, aby si uživatel s asistentem rozuměl a dobře se jim spolupracovalo.
Rizika jsme zmínili. Najdeme určitě i mnoho kladů vaší péče…
Hlavní myšlenou služby je, aby naši uživatelé mohli zůstat doma a nemuseli do pobytové služby. Většinou však doplňujeme péči rodiny nebo blízkých, kterým tak umožníme čas na oddych a další potřeby.
Jaké radosti vaše péče přináší?
Zní to trochu pateticky, ale je to spokojený uživatel. V naší službě se nedějí velké změny, takže radostí jsou pro nás každodenní drobnosti. Tou asi největší a nejobyčejnější je, když uživatel řekne, že se těší, až zase přijedeme.
Lenka Šustrová

osobni asistence_rozhovor

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru