Dakar 2021 skončil. Posádka Ultimate Dakar Racing je 42. v celkovém pořadí

dakar medaile_prijezdTomáš s Davidem úspěšně pokořili i osmou etapu!

Posádka Ouředníček – Křípal pokořila vytoužený cíl osmé etapy, která byla součástí dvoudenního maratonského úseku bez servisu. Přestože auto dostalo už při nedělních patáliích extrémně zabrat. Ale bojovníci z Ultimate Dakar Racing týmu opět uplatnili svou bojovnost i umíněnost, když museli na trati znovu opravovat svou Toyotu Hilux.


Dakar1 8„S úžasným pocitem a s nádherným výhledem po kraji jsme dojeli i do cíle druhé rychlostní zkoušky maratónské etapy. Už jsme to ani nečekali, protože jsme včera museli bojovat na krev. Já už to viděl černě, ale David je takovej motiovátor, že by mě snad mě přesvědčil, že dokážu lítat,“ ulevil si na konci etapy pilot Tomáš Ouředníček.
Ještě včera nebylo jasné, jestli budou Tomáš s Davidem moci do dnešní etapy odstartovat. Tak bylo jejich auto dobité. Česká zručnost a odhodlání opět slavily úspěch. „Všechno se přes noc v dobré obrátilo. Byla to krásná trať, písčité i kamenité cesty. Občas takzvané rozbíječky, i když technické. Dneska nám to s Davidem sedlo, šlo nám to. Jen se špatně předjíždělo, protože se hodně prášilo a nefoukalo. Každé naše předjíždění bylo napínavé, ale o to víc nás to bavilo.“
Dakar1 8aJenže konečné 48. etapové místo se rozhodně nerodilo lehce. V celkovém pořadí aut po osmi etapách teď patří Ouředníčkovi s Křípalem 44. místo. „Myslím si, že by to nebyl marný etapový výsledek, kdybychom v neutralizaci tratě nepřišli na to, že máme zase defekt. Vzhledem k tomu, kolik jich už bylo, jsme asi pořídili nějakou špatnou sérii. Všechny pneumatiky totiž odcházejí stejným způsobem. Takže dneska budeme zkoumat, jestli je to opravdu nějaká vadná série, protože nás to zbytečně brzdí,“ uvědomuje si Tomáš.
Ale to nebyl jediný zjištěný problém. Posádka odhalila i strženou manžetu poloosy. „David doporučil, ať jí celou vyměníme. Proto jsme se zdrželi. To by ale nevadilo, kdyby se nám asi sto kilometrů před cílem nezačalo auto silně přehřívat. Teplota vody v motoru vystoupala až na 115 stupňů. Takže jsme museli čekat, až vychladne. A dolévat vodu, kterou jsme dostali i od fotografů na trati.“
Další komplikace už naštěstí nenastaly a posádka dojela do cíle maratónské etapy. „To je velká úleva. Tím spíš, že se objevily nepodložené zprávy, že jsme vyloučení ze závodu. To byl úplný nesmysl. Protože my jsme všechny podmínky splnili a jsme dál v hlavním závodě. Včera totiž organizátorům nefungoval systém, proto jsme nebyli v celkových výsledcích. Ale byla to jen chyba systému,“ dává na pravou míru nepravdivé zvěsti Tomáš.
Po dvou dnech čeká Toyotu Hilux důkladná celonoční oprava. „Dnes mechaniky dostatečně namotivujeme, aby vyřešili zásadní věci na autě. Bez toho nebudeme schopní ráno odstartovat. Mají na to celou noc, protože je těch věcí na řešení opravdu hodně. Je to důležité. Když nám to totiž s Davidem jde a předjíždíme, tak přijde nějaká technická porucha a auto se zastaví. Přitom dneska jsme díky Davidově skvělé navigaci předběhli pět aut, která se ztratila. Je škoda o to pak přijít. Takže to musíme do rána vyřešit a naši krásku dobře připravit,“ uvědomuje si pilot Tomáš Ouředníček a dodává: „Poblíž města Neom, kde máme bivak, jsou nádherná panoramata. Krásné skály rostoucí z písku. Úchvatné pohledy. Škoda, že si to při jízdě nedokážeme moc užít. Navíc v půl šesté začíná zapadat slunce a smráká se. A to my už chceme být až do konce soutěže už dávno v cíli.“
V úterý se jede devátá etapa, která bude mít start i cíl u města Neom. Jde tedy o takzvanou okružní etapu s měřeným úsekem dlouhým 465 kilometrů

Hvězdy na Dakaru končí, Tomáš s Davidem pokračují

Devátá etapa Rallye Dakar rozbíjela techniku i psychiku závodníků. Kamenitá trať znamenala problémy pro spoustu posádek, některé z nich se museli poroučet ze závodu. Tak jako včera hvězda konvoje Sebastian Loeb, který následoval spoustu dalších. Ale bojovníci z Ultimate Dakar Racing pokračují navzdory problémům dál.
Úvod deváté etapy ale vůbec nezačal dobře. Posádka asi deset minut před odjezdem z bivaku, zjistila, že mají u Toyoty upadlý tlumič na předním levém kole. „Takže jsme odjeli z bivaku a hned jsme se vrátili. A oba přední tlumiče jsme vyměnili. Přesto jsme stihli přijet v časovém limitu do prostoru startu rychlostní zkoušky,“ přibližuje ranní komplikace pilot Tomáš Ouředníček.
Dakar1 9Start deváté etapy pořadatelé připravili v nádherném prostředí u moře. „Dlouho jsme jeli po pobřeží. Pak se začalo pekelně prášit. Bylo téměř nemožné předjet. Přesto jsme pár bugin předjeli, ale pak jsme uvízli v prachu za dvěma auty a najednou se ozvala rána. Narazili jsme totiž do nějaké skály. Bohužel to odnesly disk i pneumatika.“
Při výměně kola se ale objevily komplikace. Silně poškozený disk se posádce dlouho nedařilo sundat. „A pak už jsme museli jet na pohodu. Protože tahle etapa byla vysloveně hnusná, kamenitá. Kromě startu a několika pískových cest to bylo utrpení na šutrech. Jeli jsme pomalu, kolikrát na jedničku, šplhali jsme po skalách a velkých balvanech. Já myslím, že něco takového na Dakar nepatří. Dakar1 9bAkorát se tím ničí závodní stroje. Nic pozitivního to nepřinese,“ myslí si Tomáš a dodává: „Cestou jsme potkali spoustu strojů, které měly defekt nebo ulomené rameno. Sami jsme pomohli jednomu závodníkovi ze Saudské Arábie, který jel bývalým Hummerem Robbyho Gordona. Auto mu nestartovalo, tak jsme mu připojili naši baterii, aby mohl odjet.“
Do cíle Tomáš s Davidem dojížděli jako 44. v kategorii aut za tmy. Stejnou pozici drží i celkovém pořadí. „V průběhu etapy se nám povedlo pěkně zabloudit, celá skupinka aut a kamiónů. Kvůli prachu nebylo skoro nic vidět. Snad dvacet kilometrů jsme jeli na dvojku, protože nebylo poznat, jestli tam jsou kameny, rokliny nebo kudy se dá jet. Ale zdárně jsme dojeli do cíle. Dakar1 9cPozitivní je, že máme splněnou misi. Chtěli jsme totiž porazit Sebastiana Loeba. A už se nám to dvakrát povedlo. Jednou v roce 2018 a letos. Není to takový bojovník, jako my s Davidem. V tom jsme lepší,“ říká s úsměvem Tomáš.
Toyota Hilux dobitá kamenitou devátou etapou potřebuje celonoční servis, aby byla připravena na další dakarské dějství. Podle Tomáše totiž desátá etapa bude podobná úterní. „Bude to opět náročné na psychiku. Musíme to zvládnout s větším nadhledem, dneska to moc nešlo. Prostě najít v sobě víc optimismu a dobrou náladu. A přidáme naši tradiční bojovnost. To jsou naše zbraně,“ uzavírá pilot Tomáš Ouředníček.
Ve středu se jede desátá etapa Neom – Al Ula s měřeným úsekem dlouhým 342 kilometrů.

Desátá etapa jako z pohádky. Až na posledních 10 km

Posádka Ouředníček – Křípal poprvé na Rallye Dakar během desáté etapy neřešila zásadní problémy. Na trati předjela spoustu závodních strojů a na jednom z průjezdních bodů figurovala na 29. místě. Umístění ale zkazila opět poloosa, která se naštěstí poroučela těsně před cílem.
Dakar1 10aS nejlepší náladou v dosavadním průběhu soutěže přijížděli do bivaku v Al Ule Tomáš s Davidem. „Dneska jsme si konečně spravili náladu. Zažili jsme totiž letošní první téměř bezproblémový dakarský den. Sice se opět hodně prášilo, ale rychlostní zkouška byla, oproti našemu očekávání, mnohem hezčí než včera. Kamenitých pasáží výrazně ubylo. Užili jsem si i cesty ve výškách a mělo to spád,“ liboval si pilot Tomáš Ouředníček.
Posádka Ultimate Dakar Racing týmu hned od začátku nasadila ostré tempo a předjížděla jedno auto za druhým. „Na začátku rychlostky jsme mohli hodně předjíždět, ale pak už ne. Změnil se vítr a kvůli prachu toho moc vidět nebylo. Tam jsme sice nějaký čas ztratili, ale až skoro do cíle jsme neměli žádný problém,“ říká Tomáš a navigátor David Křípal ho doplňuje: „Buginy strašně práší. Jedou na své technické hraně, takže kolikrát ani jejich piloti nechtějí uhýbat. Dostat se před ně bezpečně je fakt složité. Tím spíš, že na trati číhalo víc nebezpečných úseků. Viděli jsme jednu z bugin, která narazila krátce po startu do skály v pravotočivé zatáčce. Máme za sebou desátou etapu a do cíle zbývá spousta kilometrů. Takže nikdo nemá nic jistého.“
Dakar1 10bOvšem i dnes přišly na trati problémy. Naštěstí až deset kilometrů před cílem, kdy se z auta ozvaly divné zvuky. „Opět to byla poloosa. Když už jsme byli takový kousek od cíle, řekli jsme si, že to dojedeme. Tak jsme zavřeli mezinápravový diferenciál. A pomalou jízdou jsme to dotáhli až do konce. Tam jsme sice nějaké pozice ztratili, ale 29. čas na jednom z průjezdních bodů na trati nás potěšil. Tím spíš, že jsme startovali vzadu, kde vás zdržuje spousta malých bugin a pomalejších aut, protože se těžko předjíždí,“ vysvětluje Tomáš, který Toyotu Hilux přivezl do cíle jako 36. v pořadí aut. V průběžném klasifikaci je 44.
Dakar1 10cNejvětší výzvou bude podle posádky následující etapa. „Čeká nás poslední dlouhá, a hlavně hodně těžká etapa. Podle pořadatelů snad úplně nejtěžší v letošním ročníku. Překonávat máme až sto kilometrů dun, které při trasování pořadatelé najížděli dva dny. Můžou se kompletně změnit dosavadní výsledky. Půjdeme do toho ale s maximálním nasazením a velkým očekáváním. I když nám pomalu docházejí náhradní díly. My už skoro nemáme, co na auto dát. Ale znáte nás, my to nikdy nevzdáme,“ připomíná pilot Tomáš Ouředníček.
Ve čtvrtek se jede jedenáctá etapa Al Ula – Yanbu s měřeným úsekem dlouhým 464 kilometrů.

Na poškozené poloose přes duny až do cíle

Posádka Ultimate Dakar Racing týmu bojovala v jedenácté etapě Rallye Dakar v Saudské Arábii o udržení svého snu dojet do cíle soutěže. Dvě poškozené poloosy je málem vyřadily. Modlící se pilot Tomáš Ouředníček ale na jedné z nich dokázal projet náročným dunovým polem. Takže Toyotě Hilux zbývá k naplnění mise jediná etapa.
Předposlední dakarský den nezačal pro Tomáše s Davidem vůbec špatně. „Po startu se opět pekelně prášilo, takže se nedalo dobře předjíždět. Ale dostali jsme se do tempa a předběhli pomalejší buginy a trať se nám díky bloudění posádek vyčistila. Pokud by auto fungovalo, byla to skvělá trať. Tam jsme si mohli skvěle zazávodit,“ zasnil se navigátor David Křípal.
Dakar1 11aPotvrzoval to i první měřený úsek na trati, kde kluci opět atakovali nejlepší třicítku aut. Pak ale začaly už tradiční dakarské problémy. „Když jsme asi na 120. kilometru vyjížděli na kulatou dunu z měkkého písku, motor zařval a vylítl do vysokých otáček. A auto se zastavilo. A hádejte, co se stalo? Ano, zase praskla poloosa! Bylo to kousíček od plánovaného servisu na trati, kde čekali naši mechanici. Jenže jak zabíralo jenom jedno kolo, dunu nešlo ani sjet dolů, natož vyjet. Potřebovali jsme, aby nás někdo vzal na kurtu a odtáhl. David si kleknul a čekali jsme na pomoc,“ doplnil pilot Tomáš Ouředníček.
Posádce se vyplatila pomoc, kterou dali v deváté etapě závodníkovi ze Saudské Arábie, který jede s Hummerem Robbyho Gordona. „Když viděl klečícího Davida s kurtou, otočil se a cuknul s námi, abychom se dostali z duny trochu dolů. Tím nás zachránil, protože tam už jsme poloosu mohli vyměnit. David to na písku zvládl a mohli jsme pokračovat. Dakar1 11bAle báli jsme se, co bude dál, když nám osa vydrží jen sto kilometrů.“
Na servisním místě David s Tomášem mechanikům odevzdali poškozenou poloosu a dostali od nich poslední náhradní z celé sady pro Rallye Dakar. „S velkými obavami jsme pokračovali dál opatrnou jízdou. A začali jsme počítat čas. David přišel s tím, že za světla nejsme schopní projet velké dunové pole. Před dunami byla časová neutralizace a David vymyslel geniální trik. Že nebudeme čekat i za cenu penalizace v neutralizaci na svůj startovní čas, ale hned pojedeme dál, abychom se do dun dostali za světla. Vyměňovat prasklou poloosu v noci v poušti je divočina. Zakutálí se vám šroub a jste nahraní,“ uvědomoval si Tomáš.
Dakar1 11cJenže po vjezdu do dun se znovu ozvaly velké rány. A posádce bylo jasné, že je utržená další poloosa. „Psychika byla úplně dole. Já se modlil, ať to v dunách vydrží. Všechny sjezdy i výjezdy jsem jel šíleně opatrně, abych ji ušetřil. Jenže v dunách potřebujete dynamiku. Takže ty bylo na palici, šetřit techniku, ale nezapadnout. Zrovna zapadalo slunce, byly to nádherné duny, ale já místo užívání si té scenérie měl nervy na pochodu. Ale ta poloosa nakonec vydržel až do cíle. Byl to zázrak, kterému jsme nevěřili.“
A přes noc se tým musí pokusit o další zázrak. Vystačit totiž musí v poslední etapě se zbytkem náhradních dílů. „Podle organizátorů nebudou závěrečné závodní kilometry jednoduché včetně menších dun. Na těch dvou stech kilometrech se ještě dá ztratit náš dakarský sen. Takže budeme opatrní a uděláme pro něj všechno,“ slíbil navigátor David Křípal.
Dakar1 12aProblémy s poloosou měli na trati i další posádky. Třeba bývalý španělský motocyklový závodník Isidre Esteve Pujol, který je upoután na invalidní vozík. Letošní Dakar jede s upravenou Toyotou. „Zastavili jsme u něj. I jemu odešla poloosa. My ale máme starší typ, než měl on. Takže jsme mu bohužel nemohli pomoct. Ale věříme, že ho některý z kamiónů, které byly za námi, dotáhne do cíle,“ doufal v cíli jedenácté etapy Tomáš Ouředníček.
V pátek se jede závěrečná dvanáctá etapa Yanbu – Džida s měřeným úsekem dlouhým 200 kilometrů.

 

Tomáš s Davidem cílem ukončili svůj nejtěžší Dakar


Posádka Ultimate Dakar Racing týmu si splnila další dakarský sen a dotáhla svou účast ve 43. ročníku slavné pouštní rallye v Saudské Arábii až do cíle. Jak jinak, nebylo to kvůli stávkující technice opět vůbec jednoduché. Jenže kluci opět potvrdili, že to prostě nikdy nevzdají!
Dakar1 12aMěřený úsek poslední dvanácté etapy byl dlouhý dvě stě kilometrů. Číhaly na něm ale náročné duny. „Chtěli jsme jet klidnou jízdu, jenže to se lehko řekne a už hůř provede. Pořadatelé totiž připravili trasu, kde byly hned od začátku duny. A nebyly to vůbec jednoduché duny. Nešlo o žádnou mávací etapu, ale o pěkně drsnou závěrečnou prověrku,“ říkal v dakarském cíli pilot Tomáš Ouředníček.
Navigátor David Křípal hodnotí poslední část soutěže podobně: „Z těch dvanácti letošních dakarských etap byla ta poslední jedna z těžších. Prověřil nás pekelně měkký písek v dunách. Už na desátém kilometru ležela na boku bugina, ze které vytekl benzín i chladící kapalina. S dalšími závodníky jsme posádku vytáhli ven a vrátili jsme jim výrazně poškozenou buginu na kola. Ale pokud za sebou neměli asistenční kamion, asi poslední den skončili. Na trati byly i další posádky, které měli technické problémy nebo nehodu. Těch posledních dvě stě kilometrů opravdu nebylo zadarmo.“
Dakar1 12Toyota Hilux zvaná Kráska se do poslední etapy rozjela pěkně. Tomáš ji ale šetřil, jak jen to šlo, protože posádka už neměla žádnou náhradní poloosu. „Pořád jsem poslouchal, co se na autě děje. Nepřetěžoval jsem poloosy, neskákal jsem. Jel jsem nejpomaleji, co to šlo. Ale v dunách se nedá jet úplně pomalu. A pak přišly trojkové duny a obrovské výjezdy, kde jsme Krásku museli držet pod krkem na plnej plyn celkem dlouho. Tam se motor začal přehřívat, teplota vyšplhala přes sto stupňů a začala nám z přepadu stříkat voda,“ vzpomínal na začátek problémů Tomáš.
„Než jsme dojeli do takového údolíčka, auto začalo zlobit i jinak, jako kdyby odcházela poloosa. Opět zastavilo a motor řval. Při kontrole to ale vypadalo, že všechny poloosy jsou v pořádku. Pak jsme měli podezření na spojku. Situace ale byla taková, že vyvřela voda, ukazovalo nám to teplotu 107 stupňů, takže jsme nemohli pokračovat. Nepříjemné chvilky takový kousek od cíle,“ doplnil Tomáše David.
Posádka dolila všechnu vodu, kterou u sebe měla. A pomohl i jeden místní dakarský fanoušek. „Zajel pro další vodu do studny. Než jsme ji doplnili, Toyota vychladla a zase se rozjela. Pokračovali jsme v opatrné jízdě až před poslední úsek dun. Ufoukli jsme kola, ale ten písek už byl tak rozježděný, že se tam nedalo vyjet. Zkoušeli jsme to asi tak na čtyřikrát. Nakonec jsme to projeli,“ oddechl si Tomáš.
Duny vystřídala na trati tvrdá pista, kterou posádka s jásotem přivítala. „Dofoukli jsme kola a velmi něžnou jízdou jsme se nakonec šťastně dostali až do cíle. Až posledních 18 kilometrů jsem si začal připouštět, že se to povede. David opět dokázal, že jeho nezdolný optimismus za všech situací, je infekční. Dokáže mě jím nakazit, i když už to pomalu vzdávám.“
Dakar1 12bCíl pořadatelé situovali na břehu oceánu, což mnoha účastníkům připomnělo klasický dojezd k Růžovému jezeru v senegalském Dakaru. „Po dojetí u mě propukly nejrůznější emoce, protože za sebou máme neskutečně psychicky náročný závod. Sáhli jsme si tolikrát na dno, že se to nedá srovnat se žádnou z našich předešlých dakarských účastí. Ještě nás čeká slavnostní cílová rampa, kterou si pořádně užijeme. Je to čas jen pro nás, velká odměna a pak teprve začneme rekapitulovat celý závod,“ říkal před slavnostním okamžikem Tomáš Ouředníček.
Posádce Ouředníček – Křípal nakonec patří 42. místo v celkovém pořadí aut. „Co se týká našeho výsledku, ten vůbec nehodnotíme. My jsme si totiž společně zkusili ten poctivej, skutečnej Dakar, kdy člověk překonává nejen nástrahy tratě, ale i nástrahy techniky. A těch se letos vyskytlo víc než dost. Ale je to tam! Prožili jsme ducha Rallye Dakar a jsme v cíli! Je to naše obrovské vítězství,“ užíval si chvíle úlevy v cíli navigátor David Křípal.
Tým Ultimate Dakar Racing

http://ultimatedakar.cz/dakar-2021-online/

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru