Jak probíhá bezkontaktní výuka na našich školách?

vyuka zs_oslavicka_fotoVědci zjišťují, jak rodiče zvládají domácí výuku

Výzkumníci vytvořili anketu, jak rodiče v době uzavření škol kvůli koronavirové pandemii zvládají vzdělávat svoje děti doma ve spolupráci s učiteli na dálku. Rodiče mohli anketu vyplnit na webu. Výsledky mohou podle autorů ankety zlepšit situaci rodičů i škol a přispět k efektivnějšímu učení.
Ministr Plaga: Školy mohou známkovat i v distančním vzdělávání
Ministerstvo školství v sobotu informovalo na svém webu školy, aby nevyužívaly klasifikaci v období vzdělávání na dálku jako formu nátlaku. Místo známkování by učitelé měli děti hodnotit slovně a dávat jim na výběr různě obtížné úkoly. Ministr školství Robert Plaga (ANO) ale řekl, že učitelé mohou stále své žáky známkovat.
„Řada z nich to dělá a může. Já jsem ale apeloval na to, aby tak školy nečinily,“ uvedl Plaga.


Ministerstvo školství podle něj připravilo vyhlášku, která vyruší platnost školních řádů, a tak i nutnost pro žáky získat určitý počet známek v daném předmětu. Vyhláška dá učitelům také návod, jak žáky za druhé pololetí hodnotit.
Tolik pohled ministerstva. Níže si můžete přečíst, jak se s nezvyklou situací vypořádaly školy ve Velkém Meziříčí. Oslovili jsme všechny tři základní školy, dále ZŠ a PŠ Poštovní a ZUŠ na Poříčí.

Základní škola Sokolovská, Velké Meziříčí

Distanční výuka na naší škole je realizována přes cloudové úložiště školy One drive, webové stránky školy, sekce On-line výuka a prostřednictvím různých komunikačních prostředků a aplikací jako je email, mobil, videohovory přes Skype, Webex, Messenger, Whatsapp, pomocí vzdělávacích portálů, webinářů, online učebnicí, edukativních programů ČT a odkazů na výukové materiály z MŠMT, Youtube a jiných zdrojů. Zpětná vazba na distanční výuku byla řešena vlastním dotazníkovým šetřením a výsledky zveřejněny na našich webových stránkách s pozitivním ohlasem jak žáků, tak i rodičů. Tato nelehká situace byla a je pro všechny náročnou zkouškou a výzvou, která zatím probíhá velice úspěšně. Touto cestou bych chtěl poděkovat žákům a jejich rodičům za vstřícný přístup k netradiční formě výuky a zároveň všem učitelům za jejich svědomitou práci, kreativitu, se kterou přistupují z domácího prostředí k zajištění základní výuky. Vedení školy si je vědomo, že je to náročná a neocenitelná práce, která bude vyžadovat tento druh výuky i v dalších týdnech tohoto vzdělávání.
Mgr. Karel Kaštan, ředitel

Základní škola Oslavická Velké Meziříčí

Od počátku vyhlášení nouzového stavu v českých školách využíváme dostupné digitální technologie jako způsob komunikace s našimi žáky – VÝUKA NA DÁLKU. Naše škola pro spojení s dětmi i rodiči využívá IS–EDOOKIT, e-learningovou platformu MOODLE. Nastavili jsme skupinové třídní chaty a videochaty přes náš školní FB: https://www.facebook.com/skola.zakladni, FB využíváme ke komunikaci mezi žáky v jednotlivých třídách – možnost kontaktu mezi dětmi a učiteli a také s rodiči. K videokonferencím využíváme aplikaci Microsoft Teams, a aplikaci Zoom, profilové předměty vyučujeme přednostně. Zadané učivo mohou žáci konzultovat s vyučujícími – zveřejnili jsme konzultační hodiny učitelů 2. st, kde se na pedagogy všech předmětů mohou obracet žáci i rodiče. Děti následně odevzdávají vypracované práce převážně emailem.
Na 1. st. probíhá videovýuka několikrát týdně – žáčci komunikují se svými učitelkami, často za pomoci rodičů plní úkoly a zpětná vazba probíhá okamžitě. Rovněž je zapojena školní družina, která uskutečňuje každý den s dětmi videochaty a pravidelně jim nabízí možnosti, jak si zpestřit čas doma.
Proběhly i soutěže – Moje rouška chrání tebe – tvoje rouška chrání mě a také děti tvořily obrázky a básničky pro naše seniory v pečovatelském domě.
Děkuji tímto jménem celého našeho pedagogického sboru za vstřícnost všem rodičům i dětem. Pokud to můžeme hodnotit – zapojila se velká KOMUNITA školy, máme jen několik málo nespolupracujících žáků. Žáci si rychle zvykli na nové podmínky a přizpůsobili se výuce NA DÁLKU. Starší žáci využívají možnost pospat si a učitelé proto videokonference směřují často i do odpoledních hodin.
Opravdu si cením toho, že jsme byli schopni rychle přejít na distanční výuku, učitelé reagovali a zapojili se do třídní práce. Za nejdůležitější považuji, že se nám podařilo vzájemně propojit děti a zachovat tak jejich SDÍLENÍ učiva i běžných starostí v situaci, která je nelehká a nová pro všechny.
Mgr. Eva Bednářová, ředitelka 2. ZŠ Oslavická

Základní škola Školní Velké Meziříčí

■ Jaké formy výuky vaše škola využívá?
Zadáváme úkoly přes www stránky (1. stupeň), Edookit – elektronická žákovská knížka (2. stupeň). Učitelé dále komunikují těmito prostředky: telefonicky, WhatsApp, Messenger, email, osobně, vytištěné materiály si rodiče berou ve vestibulu školy, SMS, ZOOM Meeting
■ Při vzdělávání „na dálku“ se zaměřujete především na profilové předměty nebo upřednostňujete širší záběr?
Vyučující se zaměřují především na Ma, Čj, Aj. Zadávají ale i úkoly z dalších předmětů – ne tak často a ne v takovém rozsahu (třeba prezentace, vyhledávání informací na www, práce s mapou, výukové programy na internetu nebo v televizi). Z výchov žádné úkoly nezadáváme. Pouze úkoly typu – jdi se projít ven nebo projet na kole, zazpívej si písničku, pokud chceš, nakresli mi obrázek, vyfoť jej a pošli.
■ Komunikují pedagogové se žáky a rodiči včetně zpětné vazby na zadávané úkoly?
Žáci i rodiče s vyučujícími komunikují výše popsanými prostředky. V drtivé většině žáci reagují. Na 1. stupni se úkoly zadávají přes www školy a nikdo z rodičů se neozval, že by neměl možnost připojení. Na 2. stupni přes aplikaci Edookit, což je zároveň elektronická žákovská knížka. Přístup do této aplikace měli všichni žáci mimo jedné žákyně. Ta si během března 2020 připojení také zřídila. Učitelé většinou vyžadují od žáků nějakou zpětnou vazbu a to různými způsoby – vyplnění elektronického dotazníku, zaslání vyfocené práce, kontrolu podle zaslaných výsledků a oznámení počtu získaných bodů, prosté potvrzení splnění úkolu, zaslání prezentace, zaslání emailu s odpověďmi, kontrola při online komunikaci, … Ze třídy nebo skupiny obvykle nereagují 2-3 žáci (na 2. stupni), a to ani na opětovné urgence učitelů. Jak mi napsala jedna paní učitelka – „ze třídy se mi neozývají 2 žáci a jsou to ti, u kterých se to tak nějak čeká (nízká nebo žádná pracovní morálka v době běžné výuky).
■ Budete začátkem školního roku vyčleňovat v osnovách prostor pro opakování učiva, které se probíralo distanční formou?
Určitě ano. V září budeme učební plány na školní rok upravovat tak, abychom do nich zapracovali i důkladnější zopakování látky probírané distanční formou.
■ Je vedení školy v kontaktu se zřizovatelem při řešení úkolů spjatých s řešením nastalé situace?
Ano. Jsem v kontaktu s vedoucím odboru školství Ing. Pavlem Stupkou. Telefonoval jsem si s panem místostarostou Ing. Františkem Smažilem.
Mgr. Petr Blažek, ředitel ZŠ Školní

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru