Obří náklad projel přes most Vysočina. Putoval do Gabčíkova na Slovensko

obri Vrata_Gabcikovo_5Nevšední setkání českého a slovenského prioritního stavebního projektu se uskutečnilo na dálničním mostu Vysočina, který prochází nejrozsáhlejší rekonstrukcí v historii. Za asistence Policie ČR a ŘSD ČR po něm v noci z 15. na 16. dubna 2020 přejela kolona s jedním z osmi dílů obřích vrat pro vodní dílo Gabčíkovo.

Modernizace největší slovenské přehrady se tak na opravovaném mostu prolnula s modernizací české dálnice D1. Obě stavby přitom nesou podpis největší české stavební společnosti Metrostav.
Po měsících tvarování, svařování a lakování se přesouvají stovky tun hotových komponent z ocelářské dílny v Horních Počernicích po českých silnicích na Slovensko do Gabčíkova, kde již stojí jeřáby připravené na finální montáž. Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu rozdělili trasy do několika variant a termínů. Zatímco severní trasa by vedla přes Hradec Králové, Olomouc, Mohelnici a Veselí nad Moravou, střední trasa přes Chrudim, Vysoké Mýto, Olomouc, Vyškov a Brno a trasa „D1“ vedla přes Kolín, Jihlavu a Brno.
„Po D1 šlo o transport jednoho z nejlehčích dílů vyrobených vrat. I tak je však jeho váha úctyhodných 28,5 t a celková hmotnost soupravy činí 42 t. Díl má délku 18 m, šířku 3 m a výšku 4,2 m. Pro srovnání: Nejtěžší díl nových vrat váží 107 t. Pro přepravu tak těžkých břemen jsme museli využít speciální podvalníky a při nakládce a vykládce jedny z největších jeřábů,“ vysvětlil Radek Liška, vedoucí projektu z Metrostavu.
Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Její podstatou je výměna veškerých ocelových konstrukcí na obou plavebních komorách. Prestižní miliardová zakázka na první pohled zaujme impozantními čísly. Například dolní vrata mají rozměry 36 na 22 m, tloušťku 2 m a i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 t. Jsou tedy těžší než proslulá vrata u Panamského průplavu.
Přehradní nádrž mezi Bratislavou a státní hranicí s Maďarskem byla dokončena v 90. letech 20. století. Cílem aktuálně probíhající modernizace vodního díla je zvýšení bezpečnosti i intenzity lodní dopravy.

Metrostav lakuje obří vrata pro Gabčíkovo

Představte si zhruba hektarovou šachovnici, místo figurek ocelové pláty velké jako basketbalová hřiště a místo šachistů jeřáby s nosností až 500 tun. Takovou podívanou nabídla ocelářská dílna Metrostavu v Horních Počernicích, v níž se vyráběly komponenty jedněch z největších vrat v Evropě pro zmíněné vodní dílo Gabčíkovo.
Partie zahrnovala pět tahů s pěti „figurkami“, z nichž ta nejtěžší váží 107 tun. Cílem bylo pomocí jeřábů a tzv. podvalníků uspořádat jednotlivé díly tak, aby je bylo možné postupně nalakovat v provizorní lakovně před halou. „Za normálních okolností by šlo o poměrně banální úkol, ale s takto těžkými břemeny a na tak malém místě z toho byla operace, jakou tato dílna a pravděpodobně ani celá země dosud nezažila. Jsem moc rád, že se nám během jediného dne podařilo všechny manévry úspěšně provést,“ řekl Daniel Riedl, vedoucí projektu z Metrostavu.
Po Velikonocích tedy začala příprava na staveništi vodního díla Gabčíkovo. Za dva dny tam vyrostly ještě větší jeřáby, než které pracovaly v Horních Počernicích, a pak už následovala postupná přeprava jednotlivých dílů. Obří vrata jsou složena ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože šlo o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhl ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.
Připravila: redakce ML, zdroj: Metrostav

obri vrata_gabcikovo_foto_metrostav2

    Reklama
  • Charita-sestra
  • VAS 3_24
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • ČSŽ zájezd
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru