Nákladní vozidla se soupravami přepravující dřevo jsou často přetěžována

DBA K1Za přetížená vozidla a jízdní soupravy padají přísné pokuty pro řidiče a sankce čeká i provozovatele vozidel.

Každý motorista i běžný občan zřejmě vnímá, že se v Kraji Vysočina na silnicích všech typů, včetně dálnice D1, v posledních měsících výrazně zvýšil počet nákladních vozidel, která převážejí dřevní kulatinu z lesů, kde probíhala nebo stále probíhá těžba a likvidace porostů, které byly napadeny kůrovcem. Vozidla, která dřevní kulatinu převážejí, jsou opatřena českými registračními značkami, ale také velmi často zahraničními registračními značkami.
Ze zkušeností z našeho každodenního výkonu služby i z výsledků mimořádných dopravně bezpečnostních akcí víme, že se řidiči těchto jízdních souprav velice často dopouštějí protiprávního jednání a svoji jízdou ohrožují plynulost a bezpečnost silničního provozu. Vozidla přetěžují, mají nesprávně uložený náklad, který mají navíc nedostatečně zajištěný. Výjimkou nejsou ani náklady naložené vysoko nad právními předpisy povolenou mez. Navíc na integrovaném operačním středisku vzrostl také počet oznámení na linku 158, kdy si ostatní občané stěžují, že po silnicích v Kraji Vysočina jezdí viditelně přetížené soupravy se dřevem a tyto náklady nejsou dobře zajištěny, neboť z nich při jízdě odlétávají kusy dřeva a kůry, které ohrožují ostatní účastníky silničního provozu.
Proto policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina téměř denně tato vozidla důkladně kontrolují a realizují speciální dopravně bezpečnostní akce, při níž se zaměřují právě na dodržování všech právních předpisů ze strany řidičů nákladních vozidel převážejících dřevní kulatinu. Do akce se zapojují policisté zařazeni ve speciálním týmu „Kamion“. Jedná se o policisty z Dálničního oddělení ve Velkém Beranově, oddělení silničního dohledu a z dopravních inspektorátů ze všech pěti územních odborů.
Pravidelné a důkladné kontroly nákladních vozidel přepracujících dřevní kulatinu jsou také reakcí na vážné dopravní nehody, které se staly v našem kraji letos v květnu. Při nich řidiči nákladních vozidel naložených kládami havarovali, tahač s návěsem se převrátil a klády se vysypaly na silnici. V jednom případě klády těžce zranily dva seniory, kteří se v době nehody pohybovali na chodníku. Další nehody, kdy se z převráceného návěsu vysypaly klády na louku vedle silnice, se staly v našem kraji i v červenci a v září.
Kontroly vozidel a jízdních souprav přepravujících dřevní hmotu jsou ze strany policistů velmi důkladné. Zaměřujeme se na kontrolu dokladů k vozidlu a převáženému náladu, kontrolu nejvyšší povolené hmotnosti silničního vozidla, kontrolu největší povolené hmotnosti na nápravu a na skupinu náprav silničního vozidla, další hmotnostní poměry vozidla a kontrolu největších povolených rozměrů vozidla a jízdních souprav – zejména výšku a délku soupravy a nákladu. Policisty zajímá také technický stav vozidel, stejně jako zdali je dobře a dostatečně upevněný a uložený převážený náklad, dále zda řidiči před vjezdem na pozemní komunikaci vozidlo nebo jízdní soupravu očistili, tak aby neznečišťovala pozemní komunikaci. V neposlední řadě se policisté zajímají o původ dřeva, a zda je správně zapsáno v přepravním dokladu, tak aby nedocházelo ke krádežím dřevní hmoty v blízkosti lesů.
V letošním roce jsme zkontrolovali 852 vozidel a při těchto kontrolách bylo zjištěno 407 porušení, kdy se v 67 případech řidič odmítl podrobit kontrolnímu vážení. Za tato zjištěná porušení bylo uloženo 390 pokut v příkazním řízení v celkové částce 2 295 900 Kč a v 17 případech policisté protiprávní jednání řidiče oznámili příslušnému správnímu orgánu. Ve vztahu k provozovatelům vozidel bylo 245 případů oznámeno příslušnému správnímu orgánu a rovněž bylo uloženo 116 kaucí v celkové částce 1 292 900 Kč.
„Při kontrolách vozidel převážejících dřevní hmotu se velice často setkáváme s nekázní řidičů. V nejčastějších případech je to přetížení vozidel nebo jízdních souprav a dále nesprávně zajištěných nákladů. Řešíme rovněž situace, kdy řidič se odmítne podrobit kontrolnímu vážení a při kontrole odmítne najet s vozidlem na nízkorychlostní kontrolní váhy, což mu ukládá zákon,“ uvedl plk. Mgr. David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
Řidič je povinen v souladu s příslušným ustanovením zákona 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, na výzvu policisty podrobit vozidlo nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení, kdy zajížďka, včetně cesty zpět, nesmí být delší než 16 kilometrů.
Za odmítnutí – neuposlechnutí výzvy podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu vážení jsou policisté v souladu s příslušným ustanovením zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, oprávněni uložit pokutu do výše 30 000 korun v příkazním řízení. Policista přikáže řidiči jízdu na nejbližší vhodné místo k odstavení vozidla a zakáže pokračování v jízdě v případě, že řidič odmítl podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení. Zákaz pokračování jízdy platí do doby provedení nízkorychlostního kontrolního vážení, nejdéle však 48 hodin. Policie zajistí uvolnění vozidla nebo jízdní soupravy po provedení kontrolního vážení nebo po uplynutí lhůty 48 hodin.
Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se budou i v následujícím období problematikou přepravy dřevní hmoty při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích nadále ve zvýšené míře věnovat.

-pol-

DBA K4

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru