Jednání Krizového štábu Kraje Vysočina: Příprava na postupný návrat dětí do škol

svetla trida■ Informace Krajské hygienické stanice: incidence minulého týdne je 500 případů na 100 tisíc obyvatel, nejsou známa nová ohniska šíření nákazy COVID-19
■ Nemocnice Kraje Vysočina mají v intenzivní péči 77 pacientů vyžadujících hospitalizaci na JIP nebo napojení na umělou plicní ventilaci, dalších 319 pacientů je na standardních lůžkách vyčleněných pro péči o COVID pozitivní pacienty.

Situace s naplněností kapacit intenzivních lůžek je stále velice vážná v Nemocnici Nové Město na Moravě, nemocnice má nyní k dispozici pouze jediné volné intenzivní lůžko a posledních 9 standardních lůžek (ze 100 připravených) na covid odděleních
■ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR s hejtmany sdílelo svou představu o návratu dětí do škol, první návrat je očekáván 12. 4. , týká se pouze dětí ZŠ prvního stupně (v týdenních rotacích, malé školy do 75 žáků prezenčně) a dětí MŠ (pouze povinné předškolní vzdělávání, ideálně ve skupinách do 15 dětí), u SŠ a VOŠ bude pouze návrat k praktické výuce, teoretická výuka zůstává distančně, návrat dětí bude podmíněn pravidelným testováním. S distribucí testů do škol (nákup centrálně z úrovně státu) vypomůže v regionu Hasičský záchranný sbor, rozvoz se bude dít na úroveň ORP. Je nutné vyřešit fungování určených škol v situaci ukončeného nouzového stavu
■ Minulý týden byla na Vysočinu doručena dodávka 500 dávek vakcíny AstraZeneca – kompletně předána k proočkování v registrovaných ordinacích praktických lékařů (vakcína AZ je zatím jedinou očkovací látkou doporučenou ministerstvem zdravotnictví k aplikaci v ordinacích PL), běhen příštího týdne by měla na Vysočinu dorazit dodávka více než 13 tisíc dávek Pfizer/BioNTech – bude očkována v centrech
■ Kapacity testování se stabilizovaly, PCR i antigen jsou k dispozici v dostupných termínech
■ Velká očkovací centra provozovaná nemocnicemi Kraje Vysočina budou mít své informační linky, v okamžiku spuštění budou telefonní čísla uvedena na portále https://www.kr-vysocina.cz/kde-se-ockuje-na-vysocine/d-4104994/p1=110967.

-krú-

TZ BESIP: Návrat žáků do škol po distanční výuce znamená i zvýšené riziko na silnicích

V pondělí 12. dubna se žáci I. stupně ZŠ vrací zpět, po delším období domácího vyučování, do školních lavic. Se zahájením prezenční formy vzdělávání dětí souvisí i jejich intenzivnější pohyb v silničním provozu, zejména v ranní (případně odpolední) dopravní špičce.
BESIP proto apeluje na zvýšenou pozornost a ohleduplnost všech účastníků silničního provozu řidičů, chodců i cyklistů a připomíná několik důležitých pravidel pro zvýšení bezpečnosti (nejen) dětí v dopravě.
„Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a připomenout rizikové situace – nikdy nevstupovat náhle do vozovky a nepřecházet mimo přechod. V první řadě ale platí, že by měli na bezpečí dětí myslet řidiči a v okolí škol výrazně zpozornět a zpomalit,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
NehodyAsi nejvíce žáků chodí do školy pěšky, pohybují se tedy jako chodci. Měli by si zopakovat základní pravidla pro svou bezpečnou trasu do své školy a zpět:
• jdu po pravé straně chodníku
• před přecházením se správně rozhlédnu – vlevo/vpravo/znovu vlevo
• na přechodu pro chodce nemám absolutní přednost – nejprve navážu oční kontakt s řidičem
• přecházím výhradně na přechodu pro chodce (optimálně se světelnou signalizací)
• nebudu vbíhat do silnice mezi řadou zaparkovaných vozidel
Některé děti rády využívají na své cestě do školy jízdní kolo, případně koloběžku. Pro ně platí tyto hlavní zásady:
• vždy jedu s přilbou na hlavě, případně použiji i další ochranné doplňky
• moje kolo nebo koloběžka mají perfektní technický stav
• jsem-li mladší 10 let, mohu jet po chodníku – opatrně a ohleduplně k ostatních chodcům
• na přechodu pro chodce se ze mě stává chodec, kolo nebo koloběžku vedu vedle sebe
• mám na sobě reflexní doplňky pro zvýšení mojí viditelnosti
Děti, které při své cestě do školy využívají prostředky veřejné dopravy, by měly mít na mysli zejména tato pravidla:
• na zastávce/nástupním ostrůvku se chovám klidně a ohleduplně
• silnici přecházím vždy až po odjezdu autobusu
• tramvaj má přednost i na přechodu pro chodce
Hodně rodičů vozí děti ráno do školy autem. Pro dítě v roli spolujezdce platí, že:
• vždy sedí připoutáno v autosedačce nebo podsedáku, a to i na krátkou vzdálenost
• školní batoh si sundá ze zad, aby bezpečnostní pásy správně fungovaly
• z auta vystupuje bezpečně, tj. směrem k chodníku (ne do silnice)
Děti se řadí mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu.
Při dopravních nehodách v roce 2020 bylo usmrceno 8 dětí (o 50 % méně než v roce 2019), 102 jich bylo zraněno těžce a 1 654 lehce. Historicky (od roku 1993, od kdy se tato data evidují) se jednalo o nejnižší počty následků, které však byly, mimo jiné, ovlivněny pandemií COVID-19, v rámci které byla ve větší míře omezena mobilita dětí (nouzový stav, zavřené školy a zájmové kroužky). Nejvíce usmrcených dětí bylo mezi spolujezdci (5 dětí, z toho jedno dítě nebylo připoutáno bezpečnostními pásy), nejvíce těžce zraněných dětí bylo mezi chodci (39 těžce zraněných dětí). Z pohledu těch nejzávažnějších následků dopravních nehod (usmrcení a těžká zranění) jsou to právě chodci, kteří na těchto následcích tvoří nejvyšší podíl (v období 2011 až 2020 tvořili chodci 53,4% podíl).
Celkový podíl dětí na následcích dopravních nehod se dlouhodobě pohybuje okolo 8 %, avšak pokud se zaměříme pouze na chodce, tvoří děti dlouhodobě podíl na všech následcích 20 % a více, což je dáno především vysokým počtem lehce zraněných dětí. V období 2011 až 2020 bylo jako chodců při dopravních nehodách lehce zraněno 26 533 osob, z toho bylo 6 411 dětí, tedy 24,2 %.
V roce 2020 byly usmrceny 3 děti, které se pohybovaly jako chodci, a celkem 39 dětí – chodců bylo zraněno těžce, 413 pak zraněno lehce. Celkem 18 těžce zraněných (42,2 %) a 220 lehce zraněných (53,3 %) dětí bylo zároveň viníkem dopravní nehody. Co se týká chování těchto chodců, jednalo se zejména o případy, kdy děti náhle vstupovaly do vozovky z chodníku, krajnice a přecházely mimo přechod. Základní odpovědnost za ochranu nejmladších účastníků silničního provozu nicméně leží na dospělých v roli řidiče i doprovodu.

Mgr. Tomáš Neřold M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • ČSŽ schůze
  • ČSŽ zájezd
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru