• Medřičské listy
  • Zprávy
  • Představili aktuální stav přípravy vysokorychlostní trati. Akce se dotkne i Velkého Meziříčí

Představili aktuální stav přípravy vysokorychlostní trati. Akce se dotkne i Velkého Meziříčí

kolejeHlavním tématem setkání zástupců Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s vedením kraje, měst, obcí i odborníků na dopravu a životní prostředí bylo informování o aktuálním stavu příprav stavby vysokorychlostní trati (VRT) Praha – Brno.

Právě dokončovaná studie proveditelnosti obsahuje několik variant vedení trati a prověřuje její různé parametry, například vhodnou maximální rychlost vlaků. Poskytuje důležité technické podklady pro budoucí projekční práce a nezbytné podklady pro posouzení vlivu na životní prostředí. V úseku Praha – Jihlava je prověřována řada variant.
Obecně je lze rozdělit do skupiny jižních a skupiny severních. „Jižní jsou směřovány z uzlu Praha ve směru Benešov a Havlíčkův Brod, severní míří z uzlu Praha podél dálnice D11 ve směru Poříčany a dále k Havlíčkovu Brodu. V úseku Jihlava – Brno je vedení tratě relativně invariantní a volně kopíruje dálnici D1. V tuto chvíli lze konstatovat, že lepších výsledků dosahují varianty vedené severním koridorem. Oba koridory přináší pro spojení Prahy s Brnem obdobné výhody a v zásadě stejné jízdní doby, avšak investiční náklady jsou pro severní koridor výrazně nižší. Rozdíl se pohybuje mezi 25 – 30 %. Je to dáno především příznivějším terénem, který vyžaduje výrazně méně mostních a tunelových staveb. Jeví se příznivější také z pohledu vlivu na životní prostředí,“ říká Radek Čech, ředitel Odboru strategie SŽDC.
„Za dobu posledních deseti let jsem nyní absolvoval v pořadí sedmé zásadní jednání k VRT. Od prvotních návrhů řešení rychlé železnice přinášejícím obyvatelům pouze omezení je dnes připraveno variantní řešení, které zahrnuje obsloužení území Vysočiny rychlými vlaky.“
„Sice existuje řada neznámých a před cestováním Jihlava-Praha vlakem za 45 minut čeká stát řada zásadních rozhodnutí i nemalé množství práce, nicméně posun v přípravách a zohlednění zájmu obyvatel Vysočiny je znát,“ hodnotí setkání Jiří Běhounek, hejtman Kraje Vysočina.
V oblasti budování železniční infrastruktury je jednou z hlavních priorit Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) zajistit realizaci vládního Programu rozvoje rychlých železničních spojení v České republice. Pro jeho úspěšnou přípravu a realizaci je nezbytná intenzivní spolupráce SŽDC se státní správou reprezentovanou zejména Ministerstvem dopravy, Ministerstvem životního prostředí, Ministerstvem pro místní rozvoj a orgány krajských i místních samospráv. Proto manažer infrastruktury připravil pro letošní rok projekt prezentačních setkání Aktuální stav přípravy vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Cílem je přispět k nalezení shody nad vedením nové tratě pro rychlosti až 320 km/h Krajem Vysočina a vytvořit podmínky pro další postup přípravných prací.

Úsek z Brna do Velkého Meziříčí je stavebně náročnější

Po souhlasu Ministerstva dopravy SŽDC neprodleně požádá o aktualizaci zásad územního rozvoje Kraje Vysočina pro celý úsek na území tohoto kraje. To umožní zrychlení přípravy VRT a rozšíření první etapy výstavby na úsek Praha – Světlá nad Sázavou a na úsek z Brna do oblasti Velkého Meziříčí.
Střední úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkým Meziříčím je stavebně náročnější a prozatím je řešen v několika variantách. Po jejich posouzení z pohledu technického, ekonomického a z pohledu životního prostředí bude připravován s minimálním časovým odstupem. Pro spojení mezi Prahou a Brnem může být do doby dokončení střední části využívána část stávající tratě přes Havlíčkův Brod. Smělým termínem rozestavění a v některých částech i dokončení VRT mezi Prahou a Brnem je rok 2030. Odhadované náklady stavby podle Čecha (na snímku ČT vlevo) převyšují 100 miliard korun.

Rychlá železnice

Diskutuje se také budoucí provoz vlaků. Výstavbou VRT dojde k výraznému zkrácení jízdních dob, a to nejenom v ose nové tratě. Nově vybudovaná infrastruktura je připravována jako jedna ze součástí celorepublikového dopravního systému, který bude z pohledu cestujících reprezentován především rychlými vlaky. Tyto rychlé vlaky budou ke své jízdě využívat jak nové VRT, tak navazující modernizované konvenční tratě. Expresní vlaky budou vysokou rychlostí propojovat hlavní metropole, další rychlé vlaky budou z metropolí a center směřovat do regionů a zajišťovat jejich obsluhu. Část kapacity bude v některých úsecích vyčleněna také pro rychlé regionální vlaky.
Cestující tak budou moci využívat nejen expresy v relacích Praha-Brno-Ostrava s pokračováním dále do zahraničí (Bratislava, Vídeň, Berlín, Varšava atd.), ale také rychlé vnitrostátní vlaky například v relacích Prah-Jihlava nebo Brno-Velké Meziříčí. Toto řešení je obvyklé v zemích, které již rychlé tratě provozují (např. Francie, Španělsko, Německo). Pro obsluhu regionů je také prověřována možnost výstavby terminálů přímo na hlavní trati. Těmi se mohou stát terminály Praha-východ, Brno-Vídeňská ul. nebo na území Kraje Vysočina také například Jihlava VRT poblíž dnešní zastávky Jihlava Bosch Diesel. Terminály umožňují jak průjezd velmi rychlých expresních vlaků plnou rychlostí, tak zastavení pomalejších vlaků pro obsluhu regionů.

Připr.: redakce ML
Zdroj: -krú-

    Reklama
  • Redakce-provoz
  • Škola umění Měřín
  • Plakát Rozmarínek
  • Cvičení
  • 42. Gastroden
  • NKT
Nahoru