Znalecký posudek na ‚esíčko‘ potvrdil nedostatky v technickém stavu

trebicska ulice_esicka_foto_iva_horka_7Město Velké Meziříčí na žádost zastupitelů objednalo znalecký posudek přeložky ulice Třebíčská ve Velkém Meziříčí, jehož cílem bylo posoudit, zda je v pořádku navržené projekční řešení a následná realizace.

Podle závěru posudku vypracovaným Vysokým učením technických v Brně, Fakultou stavební, je nové vedení ulice Třebíčské, které si vysloužili přezdívku „esíčko“, vhodnějším řešením než to původní. Přeložka svým vedením nutí řidiče k pomalejší jízdě, má tedy zklidňující efekt. (Posudek se už ale příliš nevěnuje nebezpečí, které lze čekat zejména v zimě.) Hlavním nedostatkem je však její technický stav, který má několik nerovností na vozovce a zhoršuje tak plynulost i komfort průjezdu. Tyto nedostatky bude město Velké Meziříčí řešit se zhotovitelem stavby reklamací. „Máme na to dva roky,“ podotkla místostarostka Jurdová. Posudek také upozorňuje na nutnost zlepšení parametrů křižovatky s ulicí Družstevní. Ty budou vyřešeny v rámci stavebních prací při navrácení ulice do původního stavu. K dalšímu vylepšení by mělo dojít poté, co bude opraven železniční most, který je v majetku města. Pokud budou peníze, mohlo by to být třeba už v příštím kalendářním roce. Zatím se budou obě akce projektovat. Předpokládaná cena za oba projekty se má pohybovat kolem milionu korun.

Znalecký posudek: VUT Brno, Fakulta stavební (vybráno):

Posouzení realizované stavby
Posouzení realizované stavby probíhalo vizuálně, kdy si znalec trasu několikrát prošel i projel vozidlem. Z místního šetření vyplynulo několik nedostatků, které mají vliv převážně na komfort jízdy, nikoliv na bezpečnost.
Nerovnosti na vozovce
Při vizuálním posouzení bylo nalezeno několik dalších nerovností, obdobně jako je tomu v křižovatce. Jedná se o místa napojení jednotlivých povrchů s příčnou spárou zalitou asfaltovou zálivkou. V těchto místech také dochází ke zhoupnutí vozidel. Další místo s okem viditelnou i citelnou nerovností je v místě podle následujícího obrázku v jízdním pruhu ve směru do centra.
Bezbariérové úpravy
Obecná bezbariérovost je zachována snížením obrub v místech určených pro přecházení chodců a reliéfní dlažbou (varovné a signální pásy). Podélný sklon chodníků však není v souladu s vyhláškou č. 398/2009 Sb.
Oproti projektové dokumentaci chybí v některých místech vodicí linie, konkrétně v místech, kde chodník lemuje zeleň a kde má být podle projektové dokumentace zahradní obrubník výšky 0,06 m. Oproti projektové dokumentaci nebyly udělány signální pásy u místa pro přecházení ve staničení cca km 0,015. Signální pásy byly pravděpodobně vypuštěny proto, že by neměly vyhláškou požadovanou délku.
Křižovatka s ul. Družstevní
Největším bezpečnostním rizikem stavby je křižovatka s ulicí Družstevní, která má nevyhovující výškové řešení i nevyhovující rozhledy.
Důvodem pro tento stav je však stávající mostní objekt, který nebyl předmětem stavby a rozhledy v křižovatce tak nemohly být v rámci návrhu přeložky zlepšeny. V budoucnu, až se bude mostní objekt opravovat, příp. budovat nový, je nutné zlepšit nevyhovující parametry této křižovatky.
Srovnání nového a původního vedení
Hlavní výhodou přeložky je napojení stávajících i nových areálů při zachování funkce místní sběrné komunikace. Nové vedení má větší poloměry směrových oblouků s menšími středovými úhly, což je pro plynulost jízdy a udržování konstantní rychlosti výhodnější, než původní stav. Nové trasování zároveň vytváří zklidňující efekt a nižší potenciální bezpečnostní rizika. Nová trasa přeložky zajišťuje obecnou bezbariérovost pro osoby se sníženou schopností pohybu i orientace, byť pohybu samotných osob se sníženou schopností pohybu brání velký podélný sklon, potřebují tedy k pohybu asistenci. Původní stav byl pro bezbariérový pohyb naprosto nevhodný.
Nevýhodou nové trasy je naopak nespojitost na začátku úseku, kdy řidič musí odbočovat vpravo do křižovatky přes lom/nerovnost na vozovce. Tato skutečnost vychází z uvažované přeložky silnice II/602, která má vyšší dopravní význam.
Závěr
Přeložka ulice Třebíčská je podle názoru autorů posudku z pohledu přínosů i negativ vhodnějším řešením než původní vedení.
Umožňuje připojení služebny městské a státní policie a dalších ploch a areálů, umožňuje výhledové dobudování přeložky silnice II/602, která by z původního vedení ulice Třebíčská pravděpodobně nešla napojit díky úhlu komunikace a velkému výškovému rozdílu okolního terénu. Přeložka svým vedením nutí řidiče k pomalejší jízdě ve srovnání s původní trasou. Má tedy zklidňující efekt.
Hlavním nedostatkem přeložky je její technický stav, který má několik nerovností na vozovce, které zhoršují plynulost a komfort průjezdu. Doporučujeme tak odstranění těchto nedostatků. Až se bude v budoucnu opravovat nebo měnit mostní objekt přes železniční trať u křižovatky s ulicí Družstevní, je nutné zlepšit nevyhovující parametry této křižovatky.
Připravila: redakce ML. Celé znění pak najdete na webu města).

pdfPosudek11.04 MB

    Reklama
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru