Kamevéda pro dospělé II.

KamevedaPokračování z minulého čísla. Díl 9.

SUPERIMUNITA ZE STRAVY
Můžeme přečíst tisíce knížek na toto téma, z nichž každá nabízí svůj pohled na problém. Mě osobně nejvýrazněji inspirovala práce amerického lékaře Joela Fuhrmana, M.D. s názvem „SUPERIMUNITA, a vaše tělo bude nedobytná pevnost“.

Nejen z důvodu, že Fuhrman žije v New Jersey, ale pro své přehledné a logické postoje k problematice zdravé výživy. Na 330 stránkách jde v podstatě o to, že odpovědí na současný stav není lepší zdravotní péče, ale dosažení pevného zdraví a takzvané „superimunity“. Tedy odolnosti, která nám umožní lépe než ostatním zdolat rizika dnů příštích a až z 80 procent se ochránit před rakovinou a všemi dalšími zdravotními riziky současného světa. Fuhrman pomíjí ostatní aspekty ovlivňující odolnost a soustřeďuje se pouze na rostlinnou stravu a na „fytochemické látky“, které z nich získáváme. Doporučuje, abychom přestali konzumovat zpracované potraviny a polotovary a soustředili se především na košťálovou zeleninu, bobuloviny, cibuloviny, semena, byliny, ořechy a houby.
PITNÝ REŽIM
Z hlediska zdravého životního stylu je nejvhodnější pít čistou nesycenou vodu, která obsahuje důležité minerály, je zbavená chlóru, těžkých kovů a bakterií, má pH 8 - 9,5, a případně je ještě obohacená o molekulární vodík. To je charakteristika některých světoznámých léčivých pramenů, ale podobnou vodu už umí vyrobit i některé špičkové přístroje japonského nebo jihokorejského původu. Jejich nevýhodou je jen vysoká pořizovací cena.
Dále je vhodné pít smoothies ze zeleninových a ovocných šťáv, semen, ořechů, bylin a bobulí. Ředěné ovocné šťávy, zelený čaj, kysané mléčné výrobky, ovocné a bylinkové čaje.
LÉČBA ZEMÍ
Historie zdravého stravování vychází z mnoha pohledů, od klasické ajurvédy, čínské medicíny, východisek antických filozofů, až po celou tu nepřehlednou spleť trendů a přístupů k oblasti stravování moderní doby. V současnosti představuje zřejmě nejvyšší formu zdravého stravování nikoliv jen zodpovězení otázky co jíst, ale především jak byla potravina pěstována či v jakém prostředí vyrůstala. A především, na jaké půdě.
Doktorka Maya Shetreatová, M.D., zosobňuje tento v současnosti vrcholný přístup k péči o zdraví. Její kniha s názvem „Léčba zemí, průvodce výchovou zdravých dětí v nezdravém světě“, je mnohými považována doslova za zdravotní bibli odpovídající pravdivě na otázky dnešní doby. Převrací na hlavu lékařská paradigmata a vysvětluje, jak významně může dětem i dospělým prospět skutečně dobrá strava a kontakt s živou zemí. V podstatě jde o zrušení nerovnováhy způsobené neodpovědným zemědělstvím orientovaným na výnosy a chemii, která z polí, lánů i mnohých zahrad vytvořila mrtvou zem, na které už nemohou růst zdravé a plnohodnotné potraviny. Snaží se přimět lidi, aby pěstovali plodiny na půdě připomínající legendární super úrodnou půdu latinskoamerických indiánů terra preta. Je to půda plná mikrobiálního života, ze které mohou nejprve rostliny, a pak i zvířata a lidé dostat vše, co potřebují. Aby byli znovu zdraví, vitální a odolní. Doktorce Shetreatové se tyto záměry, přeměnu mrtvé půdy na živou a zdravou, daří plnit i na dvorcích a zahrádkách v New Yorku. Věřím, že my tady na Vysočině k tomu máme mnohem lepší předpoklady.
DOPLŇKY STRAVY
Lidé v důsledku nebývalého technického pokroku a s ním spojeného blahobytu zpohodlněli. Myslí si, že například imunitu mohou posílit konzumací rozpustných vitamínů, i když vysedávají u mobilů nebo televize. Pilulka ale tuhle dramatickou změnu nemůže napravit. Podle docentky Julie Dobrovolné z centra RETOX na Přírodovědecké fakultě MU Brno může být podávání suplementů stravy v určitých situacích prospěšné, ale odborníci se dnes jednoznačně shodují na názoru, že kromě racionální a zdravé, vyvážené životosprávy má na imunitu vliv především to, jak se hýbeme. Roli hraje i to, jakou máme fyzickou otužilost, jak teple se oblékáme, v jak teplých místnostech žijeme a pracujeme. „Podle našich výzkumů,“ tvrdí docentka Dobrovolná, „má otužování řadu zdravotních benefitů v krátkodobém i dlouhodobém horizontu. Pravidelné otužování posiluje imunitní systém a má prospěšný účinek na metabolismus tukové tkáně.“
Pokud se vrátím ke Kamevédě, snažíme se komplexní fyzickou i duševní aktivitou udržovat kapacitu člověka i v pozdějším věku na vysoké úrovni. Především z důvodu snahy o zachování vysoké kvality života do co nejvyššího věku. Pokud si starší lidé zvládnou zachovat svalovou hmotu, což bez dobré výživy a dostatku pohybu nejde, jejich život se oproti mladším ročníkům nemusí ničím významným lišit. Nebezpečné jsou situace, kdy starší člověk ulehne z nějakého důvodu na několik týdnů na lůžko a ztratí svalovinu. Zatímco mladý člověk ji po čase získá zpět, seniorovi už se tento návrat nepodaří. Proto je důležité i při zdravotních potížích a nebo omezeních nepřipustit zásadní degradaci svalové tkáně. Pravidelný pohyb, jehož ideální formu si při troše snahy každý najde, je proto naprosto zásadní podmínkou plnohodnotného života ve stáří.
Zdroje:
– Alena Plavcová, prof. Jan Pirk, Měl jsem čínskou chřipku, Magazín LN, 7. 5. 2020, s. 6-11
– Martin Ježek, Lepší pohyb než vitamin v prášku, Lidové novin, MEDICÍNA, 6. 5. 2020. s. 13
https://www.novinky.cz/koronavirus/clanek/koronavirus­‑neni­‑pomsta­‑prirody­‑zpusobili­‑jsme­‑si­‑ho­‑sami­‑rika­‑vedec-40323252?seq_no=1 & source=hp & dop_ab_variant=309910 & dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z­‑boxiku&utm_campaign=null
Pavel Zacha, autor Kamevédy
Více na webu či Facebooku Kamevéda

    Reklama
  • Vany
  • Dřevo
  • ML pandemie
  • ML_prodejce
Nahoru