Letecká záchranná služba: Třicet let pod ochranou Kryštofa

lzs HB_1192_2Letecká záchranná služba v Jihlavě oslavila 1. května 2021 třicáté výročí své existence. Za tři desítky let provozu uskutečnili letečtí záchranáři více jak 18.000 vzletů a přepravili tisíce pacientů v ohrožení života, se závažnými polytraumaty, srdečními příhodami nebo popáleninami. Ročně vzlétne posádka Kryštofa 12 z jihlavského heliportu v průměru 600 krát.


Letecká záchranná služba poprvé zasáhla v regionu budoucí Vysočiny v květnu 1991. Krátce po zahájení ostrého provozu se vrtulník provozovaný společností SLOV­‑AIR, později BEL­‑AIR, přestěhoval z letiště Henčov, kde probíhal zkušební provoz, na nově vybudovaný heliport u nemocnice na ulici Vrchlického. Tam také vyrostl plechový hangár a stavební buňka se zázemím pro leteckého mechanika. „Od té doby prošla letecká záchranná služba na Vysočině výraznou proměnou, jak po technické tak i odborné stránce,“ říká ředitelka ZZS Kraje Vysočina Vladislava Filová.
V březnu roku 1992 zahajuje souběžnou činnost letecká záchranná služba v Havlíčkově Brodě – Kryštof 17. Vrtulníky, jejichž provozovatelem byla Armáda ČR, startovaly z letiště v Havlíčkově Brodě a pro potřeby LZS byly zrekonstruovány vojenské objekty přímo sousedící s letištní plochou. Středisko mělo trvale k dispozici tři vrtulníky vybavené zdravotnickou technikou. Jednalo se o dva stroje Mi-2 a jeden stroj Mi-8. Činnost havlíčkobrodské letecké záchranky byla ukončena v roce 1994. Za tři roky fungování provedly posádky Kryštofa 17 celkem 1588 zásahů.
V roce 1995 začíná výstavba nové budovy záchranné služby v Jihlavě, kde se o čtyři roky později, 1. 12. 1999, dočká jihlavský Kryštof 12 moderního technického zázemí a nadčasově řešené posuvné plošiny, sloužící k vysunutí vrtulníku z temperovaného hangáru ke startu na zásah.
Během uplynulých třiceti let se na základně LZS v Jihlavě vystřídaly celkem čtyři typy vrtulníků. Vůbec prvním strojem byl vrtulník ruské konstrukce a polské výroby Mil Mi-2, který na Vysočině létal od samotného zahájení až do dubna roku 1994.
Nového stroje se letečtí záchranáři dočkali na jaře roku 1994, kdy stávající provozovatel Alfa­‑helicopter přešel na zcela nový typ vrtulníku – jednomotorový Bell 206L4, imatrikulační značky OK­‑YIP. Tento původně celý bílý stroj byl později přelakován do standardních barev společnosti, tedy bílo­‑modro­‑červené. Mezi lety 1993 až 1994 uskutečnila LZS v Jihlavě úctyhodných 1445 vzletů.
V roce 2003 byl vrtulník Bell 206 nahrazen novým strojem – dvoumotorovým vrtulníkem Bell 427. Tento typ vrtulníku se stal vůbec prvním na světě ve službách LZS a v Kraji Vysočina operoval až do konce roku 2016. Zároveň si dodnes drží prvenství v rekordním počtu vzletů. Za rok 2005 jich bylo 821, nejvíc v historii letecké záchranné služby na Vysočině.
1. ledna 2017 přichází do Jihlavy nový provozovatel – rakouská firma Helikopter Air Transport, se strojem Eurocopter EC135. Tento typ vrtulníku u nás létá i v současné době. Od ledna pod vlajkou české společnosti DSA, která bude až do konce roku 2028 působit nejen na Vysočině, ale také v Jihomoravském, Libereckém, Královéhradeckém, Jihočeském a Ústeckém kraji. „Posádku tvoří pilot, lékař a záchranář. Tento profesionální záchranný tým v kombinaci s dnes dostupnou moderní technikou představuje obrovskou šanci pro záchranu života pacienta,“ doplňuje ředitelka Filová.

-ZZS-

    Reklama
  • Kuřice prodej
  • Malirstvi
  • Renovace vany
  • Prodej masa, Vanoce
  • Nábor fotbal
Nahoru